6 tips til bedre leadgenerering på din messestand

Din messestand er et rigtig godt sted at indsamle leads.

Her har du vores bud på hvordan du gennem leadgenerering får indsamlet de bedste leads.

Messen er altid et godt sted at få nye og gode leads med hjem. Desværre oplever mange alligevel at komme tilbage til kontoret med leads, der ikke er kvalificerede, og hvor der aldrig var et match i første omgang.

Men hvad er det præcist, du skal gøre? Vi har samlet vores erfaringer til bedre leadgenerering i denne lille guide.

1. Hvad er et godt lead for jer?

Før I går i gang med planlægning af leadgenereringen, er det vigtigt at finde ud af, hvad et godt lead er for jer – og især hvor mange leads I skal have med hjem fra messen. Hvis I ikke er enige om, hvordan et godt lead “ser ud” for netop jeres virksomhed, bliver det svært at holde fælles fokus på indsamling af disse gennem leadgenerering.

Et godt lead kan være:

  • En gæst, der har skrevet sig op til jeres elektroniske nyhedsbrev
  • En gæst, der har fået en produktintroduktion og gerne vil modtage mere materiale
  • En gæst, der har fået en produktintroduktion og gerne vil holde et møde
  • En gæst, der har fået rådgivning om et produkt, gæsten allerede har, hvor gæsten gerne vil foretage endnu en investering
  • Eller noget helt andet …

Det kommer an på jeres virksomhed, på længden af beslutningsprocessen for gæsten i forhold til køb af jeres produkter, hvilket lead samt hvor mange leads, I skal have med hjem.

2. Promover din deltagelse på messen

Man kan desværre ikke forvente, at messearrangørerne får spredt budskabet om messen godt nok. Messearrangøren kender heller ikke jeres fantastiske produkter og uimodståelige indhold på messestanden – lige så lidt som han kender til jeres konkurrent.

Så det er jer selv, der har ansvaret for at invitere de helt rigtige gæster til jeres messestand. I ved, hvorfor gæsten ikke må misse denne mulighed for at besøge netop jeres stand, blive introduceret til jeres produkter eller få rådgivning af dine dygtige kolleger, så husk at fortælle dem det. Jo bedre I markedsfører jeres messedeltagelse, jo bedre forudsætninger sætter I for jeres leadgenerering og jo bedre leads dukker der op. I skal fortælle jeres kunder og især jeres potentielle kunder, at I er på messen. I skal særligt fortælle, hvad der gør det uimodståeligt for dem at komme og besøge jer på jeres messestand.

I ved sikkert, hvem jeres ‘drømmekunde’ er. Enten som målgruppe – men ofte også af navn. Så invitér især dem, I kender navnet på, men husk at gi’ dem en uimodståelig grund til at komme og besøge jer på messen. Når drømmekunderne dukker op på jeres messestand, skal I naturligvis gi’ dem en uforglemmelig oplevelse og gøre alt for at konvertere dem til ny kunde, booke et møde eller få dem til at signe op til jeres e-news. Men det kommer naturligvis an på, hvad jeres målsætning er for messen.

Når I ved, hvem der besøgte jer på messen (ud af dem, I har inviteret), så ved I også, hvem der ikke dukkede op. I kan efterfølgende kontakte dem og fortælle om ALT det, de gik glip af. Ad den vej har I mulighed for at booke et møde, signe dem op til jeres e-news eller andet.

Læs om invitation af din drømmekunde.

3. Dit standpersonale kan gøre din messestand til en unik oplevelse for dine gæster

En messe kan ses som et teaterstykke. Ingen klapper af kulisserne, vi klapper KUN af skuespillerne. Det er altså dit standpersonale, der skal give gæsterne den helt store oplevelse. Netop derfor skal du give dine kolleger på standen de bedste forudsætninger for at performe.

Vi planlægger og gennemfører træning af dit standpersonale her hos os, hvor vi sætter fokus på målsætninger, roller og ansvar – og træner holdet, så alle går efter samme bold med henblik på især bedre leadgenerering.

Vi træner dine kolleger, så de nemt kan:

  • Indlede en samtale med gæsten (også selvom gæsten ikke er inde på standen endnu)
  • Kvalificere gæsten med det samme
  • Give den rigtige oplevelse til den rigtige gæst (dine gæster har forskellige præferencer, og de skal derfor kun præsenteres for det, der er relevant)
  • Få gæsterne til at subscribe til jeres nyhedsbrev
  • Booke et møde eller lave en aftale om en samtale
  • Overlevere gæsten til den kollega, der har mest indsigt om netop dét emne, denne gæst efterspørger

4. Brug et effektivt system til leadgenerering

Hele processen omkring jeres leadgenerering skal være nem og hurtig både for gæsterne og medarbejderne. Du kan ofte leje leadgenereringssoftware fra arrangørerne eller bruge software fra andre udbydere, som sikrer en god og hurtig opsamling og kvalificering. Ydermere er det vigtigt at få permissions i forhold til GDPR, så du efterfølgende må kontakte gæsten.

5. POS-materiale kan understøtte jeres leadgenerering

“Vi har udleveret 500 brochurer”, siger mange, når de kommer hjem fra messen. Men ved de nu også, hvem de har givet dem til?

Når I uddeler fysiske POS-materialer og ikke forlanger noget til gengæld (eks. gæstens e-mail adresse), kan I efterfølgende kun vente aggressivt ved telefonen og håbe på, at nogle af de 500 ringer.

Aftaler I derimod med gæsten at sende materialet på mail og samtidig får permission, så I efterfølgende må kontakte dem, har I nu mulighed for følge op på hver og én af de 500 leads. 500 leads, som allerede er kvalificeret, for det har kollegerne på standen allerede gjort, da de signede gæsten op til POS-materialet.

500 leads. Hvor fedt ville det lige være?

6. Leadgenerering – next step

Hvad gør man så med de der leads?

Hvem følger op, når I er hjemme fra messen igen? Er det salg, er det marketing? Er det de kolleger, der har være på messe i flere dage, som kommer hjem til en fuld indboks?

En undersøgelse fra det Amerikanske CEIR (Center for Exhibition Industry Research) fortæller, at: “42 % aldrig modtager det materiale, de bliver lovet på messen, og 28 % får det først, efter de har købt produktet af [ja, gæt selv] konkurrenten”.

Derfor er det SÅ vigtigt, at I beslutter, hvem der har ansvaret for at følge op på jeres leadgenerering og herunder leads. Der er blevet knoklet for at få dem kvalificeret og samlet ind, så det vil være spildte kræfter, hvis ingen følger op på dem. Og det behøver slet ikke at være dem, der har været på messe.

Man kan evt. sende leads hjem til kontoret hver dag, så der følges op løbende. Det er en god idé at dele opgaven i mindre portioner, for det kan være en stor stor mundfuld.

Der bør afgives en fælles rapport, så alle deltagerne på messen kan se resultaterne af deres hårde arbejde, og resultaterne bør naturligvis fejres.

Leadgenerering med Faust Dyrbye

Her hos os ser vi leadgenerering på messen som én af vores vigtigste kompetencer. Vi hjælper virksomheder med at kortlægge processen, før messen går i gang.

Både med træning af standpersonalet, så alle er 100 % klare på, hvordan leadgenereringen skal forløbe, og i relation til det samlede antal leads, I skal ha’ med hjem – og naturligvis meget, meget mere.

Kontakt Jakob Dyrbye på jd@faustdyrbye.dk eller +45 31 68 24 24 og hør, hvordan han specifikt kan hjælpe jer.